Monday, October 6

SALAM LEBARAN untuk semua.........

Kalau dilipek sobosar kuku,
Kalau dibontang sobosar alam,
Kok ilang dicaghi,
Kok hanyut dipinteh,
Kok tonggolam disolam,
Datang biar nampak muko,
Kok poie biarlah nampak belakang,
Jauh diimbau,
Dokek digamit,
Sountai salam sojambak kato,
Dogup bicagho mengusik raso.
Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin
Daripado Nurul Azrin Sokoluargho...



Itulah sedetik petikan kiriman SMS drpd Fiza yg menarik hati aku ni tatkala menjelang lebaran kali ni..bagi kwn2 yg phm..baguih la norrr...bg yg tak baper nak phm...phm2 kan aje la... bukan nak bicara psl SMS tp bicara psl hari raya... aku bertolak ke kampung ari isnin. aku balik dgn hubby & haziq. dlm jam 5 gitu baru la nak kuar umah. Mmg dah cdg nak singgah ke Terminal 1 dulu sbb nak beli accessories raya...thn ni mak & wani ada rantai labuh raya..aku je tak der..mana bole kalah...!! nak jugak cari di saat2 akhir ni..so mmg bukak poser kat situ la..so, sesmpai je kitorg dah gi cr tmpt nak reserve & order. masuk la 1 restaurant ni..KOPITIAM KUNGFU..b4 bbuka tu aku gi cr la rantai..dpt la 2 color..ikut tema la thn ni color ungu & hijau.

pastu singgah Elianto jap beli eye shadowpastu hubby aku ni tjumpa plak kedai DVD animasi...last2 tak beli pun DVDnya...beli key chain SARJAN KERORO je..aku je yg beli itupun citer FRUIT BASKET. hihi..pastu dah nak bbuka br kitorg gi ke restaurant tu balik..

kitorg just order NASI GORENG CHICKEN CHOP 3 SET, KANGKUNG GORENG BELACAN & FRIED TAUFU...lps bbuka terus je balik Kg Gamin, Seri Menanti N9...Ayayyyy!!!!



raya mcm tak raya...tak raya tp mcm raya..itu le komen aku utk raya bg thn ni..tak terasa kemeriahan sgt...mgkin sbb beralih angin..thn2 yg lepas..aku beraya kat jengka dulu tp thn ni aku beraya di Gamin dulu. bukan tak meriah..meriah lah...tp sbb aku cuma beraya kat sana raya pertama je so belum sempat nak rasa meriah dah kena balik Jengka plak..masa aku pack2 beg ptg raya tu plak la budak2 ni br start nak main meriam besi..(mcm meriam buluh tp lebih selamat & bunyi lebih UMMPHHH!! ekeke.. tp sempat la nak merasa hiruk pikuk sibuk2 mengerjakan dapur kat kampung tu..mcm2 hidangan la yg kuar... hari isnin mlm selasa tu aku smpai2 je dah nmpk sup gear box + tulang kat blkg nuh!


esok tu siang2 sehari b4 raya kami masak lemang, nasi impit, rendang daging, kuah kacang, ayam masak kapitan, masak lemak labu, sambal gesek bla...bla..bla..
mm..bnyk la! puas gak menolong nih...suka! siap sambal gesek yg wani buat tu bubuh buah kundang lg tuh! kebetulan la plak kundang tu berbuah... jd mangsa la uncle mus kena panjat pokok kundang tu tp cepat tol dia tetiber je dah ada dok atas pokok tuh! Pegh!

tp tak bnyk la...sambil menolong2 tu sempat gak gi Pilah beli ayam sbb mak chek kata nak ayam msk kapitan tu..tp mak long aku yg masak la...yg hubby aku ni layan tak layan meriah tak meriahnya aku tak pasti lah! tp yg pasti keje dia dok melayan bebudak sepupu dia la


..siap pastu adik2 aku ni dok nak main layang2 yg hubby aku bwk tu..


pastu kitorg gi la ke Upwell beli pelita yg dah mmg siap pasang tu..nak dibawak balik ke Putrajaya...murah..kat sini jual RM 1.99 je..kalu dkt area sini..dekat RM5 gaks. pastu beli la coklat 4 budak2 ni bukak poser..lgpun esoknya kan nak raya dah...mm..siang sehari b4 raya tu mmg meriah! dan nasib baik kitorg siap2 masak b4 menjelang ptg2..tu sbb bila time ptg tu dah ujan...sedap tido la..umah kampung kan kayu..bila time ujan..besh! sejoookkk... ha! time bukak poser paling besh! ramai2 mgadap hidangn yg masak siang td...


yg patutnya jd hidangn raya takder dah..hihi..masa ni la shioks! berebut2..bising2..mlm tu..layan bebudak ni main bunga api & mercun...

tgk kampung sana sini lawan main mercun..merdentam dentum! siap ada bunga api mcm kat putrajaya aritu! jenis kuar berbunga2 cantik...dr jauh nmpk syahdu je...yela..kampung mak aku ni atas bukit skit so nmpk la pmndangn sume tu. mm..mlm tu sume pun beramai2 la bergilir menggosok2 baju raya..nasib aku dah awal2 gosok..tinggal nk gosok tudung jele..mlm tu tido lg la nyenyak...sbb siang tu kan dah ujan..smpai suhu pun tinggal 23 darjah celcius je!! ha! dah mcm cameron punya suhu kan..huhu..smpai cramp2 la kaki aku ni bila menjelang pagi raya tu. so mlm tu takder la lewat sgt tido..ZZzzzz (tp yg besh nya...bila menjelang waktu ni..mcm2 jenis bunyi alat muzik yg kuar hasil dprd bunyi dengkuran..ahahahah) pada org2 yg tido lambat sbb tgk too fast too furious tu nasib la..tak bole tido nyenyak..saper suro tido lmbt..


Pagi raya...
Woooiiii!!!!!!! bangun!!!!!!! dah raya!!!!!!!!!!!
ha..itulah cara sume org dikejutkan dr mimpi2 indah! tp bila dgr pkataan raya! suma mcm bersemangat je...aku plak..pepagi lg dah tgk keadaan kat luar rumah.. dlm hati kata.. (syahdunya...nak amik gambar lah!)lps bangun gosok gigi...terus sarapan..(BOLE??) hehe..tp mmg itu lah rutin kalu dok kampung...kalu lambat takut sarapan habis..lps2 tu br la bole nak mandi ke apa ke... mm..RAYA....
lps tunggu mereka2 yg gi surau & masjid balik, mcm beser kami semua bermaaf2an..suasana jadi sebak & syahdu. tp kejap jele. pas menjamah sarapan sekali lg tu, kami menziarahi kubur2 arwah. seterusnya beraya ke umah saudara mara...dari 1 umah ke umah yg lain...






Biar renggang di fana dunia

Biar hina di mata manusia

Biar semangat semakin tua

Biar harta semakin tiada

Biar akal semakin berusia

Biar jauh kedudukan kita

Jangan tergadai SILATURRAHIM antara kita

Jangan pula keluarga dilupa...

Jangan jadi anak derhaka bila si ibu menunggu anaknya yang tak kunjung tiba..

Di hari yang mulia ini...bermaaf2an lah sesama kita..

KAN NI HARI RAYA!!!!!!!!!!

TAK FAHAM2 LAGI KER??????????????????

(jgn marah bg yang terasa.....)

No comments:

+ CARI CERITA SAYA + ~❤✿¸.•*¨`*•..¸✿❤

ACCIDENT (2) AT HOME (3) BIRTHDAY (3) EDIT BLOG (7) GAMIN HILL (10) HANTARAN (2) HOLIDAY (5) IKATAN (13) IN LAW STORY (4) INFO SHARING (6) JAHAT (2) KISAH FAMILI (19) KISAH KAMI (18) KUCING (1) KURSUS (3) LYRICS (21) MENU (18) NATURE (2) NEW YEAR (3) PATRIOTIK (5) PETS (3) RAMADHAN (7) RAWATAN (2) RAYA (11) SAHABAT (12) SALOON (2) SHOPIN (10) TAKZIAH (1) TV (2) WAYANG (14) WORK PLACE (5)