Tuesday, September 2

31hb Sambut Merdeka + 1hb Sambut Ramadhan



[view of gamin hill resthouse - full of memories & excitement]


Dah lama sgt tak balik kg..yelah..parents aku pon dok sini je..yg tinggal kat kg tu nenek, uncle dan maid dia je...yg bernama SABIRIN...hahahaha!! aku rasa last skali balik pon raya lps..
dah le kenduri aritu tak balik...so mingu ni smpai 2 kali balik tuh!! skali sbb emergency isnin lps...tetiber je mak suro balik kg...wan( panggilan utk nenek) aku sakit. wah! mmg terkejut la..sbb bukan apa..wan aku tu wlpun dah tua, dia tak der sakit2 kronik ni mcm darah tinggi pun tak der..dia jaga mkn..

[wan tgh nyenyak tido..zzzz]

(x mcm cucu dia nih!!)mkn..mkn..dan mkn... sepatutnya aku balik jengka..tp sbb keadaan wan aku tu buat aku terpaksa batalkan niat nak balik jengka...mingu dpn br balik..mm..tok per la...(mok..tunggu la menantu hantu mok ni balik mingu depang ye..!)heheh.. so! berbalik citer balik kg..patutnya aku balik ari sabtu tp sbb terlalu lah penat aritu...tak jd balik...balik le ari ahad. aku balik dgn hubby & adik lelaki aku, yg lain sume dah balik dulu. so OTW tu kitorg singgah le kat GIANT Senawang...


sbb dah time lunch..perut berdangdut dah ni!!gi lah mkn2...
beli2 jajan...sempat lg tu beli tudung! pastu mak aku call tny nape tak smpai2 lg..hehe....mm..(ala mak...) kiranya tak le lewat balik tu..dpt la spend 1 nite kt kg..tnak citer la pasal kg mak aku ni.. suasana mlm dah tak mcm dulu...kalu dulu balik kg.. mlm tu tak pyh pkai kipas.. simut ni kena tebal siap pakai stokin. punya lah sejuk itupun stil menggeletar...nak mandi pagi tu jgn harap la...tghri buta br mandi..
[wani & hasif yg belom mandi2]

skrg ni..wlaupun stil sejuk lg..tp tak pyh pkai simut..mandi pepagi tu tak leh lg la..sejok!!! tp dlm
jam 10 tu bole dah la..yelah..umah tu atas bukit..kalu waktu pagi jlnraya kat bwh tu pun mcm nmpk x nmpk je.. tp..tak der apa nak disensasikan spnjg aku kat kg ni..xtvt pun beser je..

mkn buah rambutan, rambai etc kat bwh pokok kundang yg tak bape nak berbuah..,

tgk uncle din aku buat jaring nak dipsangkn kat dapur...,



hubby & cousin aku dok sibuk amik gmbr...memasing dgn kamera memasing..,


main buai..(hubby pun join???),


main bowling ala2 kg gitu...(guna kelapa tua-pastu kena jerit " woi...nak diparut kelapa tuh! pening la...")ehehe..nak sonok2 je..,

kait buah langsat yg nak ujung2 musim tu (klakar tol mak aku ni..guna galah buluh yg tak de bekas tadah...abis kepala aku ni jd mangsa..kena buah2 langsat ni jatuh atas pale..sakit jugak tau!),


[kandang kambing]

tgk kambing yg uncle aku bela (kambing tu dia beli masa MAHA thn lps..gatal tol kambing2 ni..tak bole tgk ompompuan!)... main kejar2 dgn ayam2 yg pak long zamri bwk dr kluang (kata mak long aku ayam2 tu xder disiplin...main redah masuk umah smpai atas sinki pon dia nak panjat),

masak rendang daging (uncle pnjg bwk..daging dia beli kat mna ntah-stil guna cara lama lg nih walaupun dah ada dapur gas)...,


[mak yg tgh basuh pinggan]


gi jln2 kat KOLO PILAH...(konon2 nk mkn cendol & rojak famous kat situ tp dah abis la plak

last2 beli KFC...kebetulan ada ayam baru tp penuhnya org nak beli..)..,



[merenung jauh masa depan nmpk!]


pastu gossip2 dgn cousin ( mcm lama tak jumpa je padahal selalu je jumpa kan...), ha...tu lah xtvt nya...selain membasuh & mengemas...

[adik2 yg tgh posing kunun2 baru amik pisang padahal pisang tu mmg dh ada kat dpn umah tu]



[hasif & mak long tgh tgk si SABIRIN bakar sampah]

tp shioks balik kg ni bukan apa...bole relaxxxx....besh je bila dgr angin selisih dgn daun2...angin byk...air mandi sejoksss....takder dgr bunyi kete2 lori dll..., sungai je tak pegi sbb takder dah...bwh tu dulu utan skrg ni org buat pertanian..so depe jdkan sungai tali air.. kalu nak mandi nuh! kat Ulu Bendul! ha! bole jumpa ulaw skali tuh! hihi..(mak aku tak nak gi dah ulu bendul). Lg 1, time ni yg balik kg nya9 org je dr 40++...tp hebohnya mcm 40++ org...itulah kg...kalu kat bandar ni...walaupun umah tu ada 20 org tp rasa mcm dok sensorg je mna x.. sorg keje, bz sana bz sini..kan..ok lah..sambung..so esoknya ari pose...mlm tu aku dah siap2 masak nasi...wani plak dah susun pinggan + cawan...pg tu tinggal nak mkn je..maklong aku masak sayur kobis grg..lauknya rendang...pastu ada plak lg..KFC yg tak bape nak abis lg tuh!...seawal jam 4 cousin aku dah kejutkan sume org...(yg tido kat anjung umah termasuk aku) so mkn la b4 waktu imsak.. pastu balik semula ke sini dalam jam 3 smpai je umah jam 5. dgn jln jam + ada accident + ujan...+ lapar.. hihi..smpai je umah terus masak juadah utk berbuka...dpt la masak ayam masak merah + sayur campur + tauhu sumbat. pastu jam 6 gi bazaar ramadan kat sini..Pegh!! RAMAI TOL!! dlm ujan2 ni pon..aduyai...........


No comments:

+ CARI CERITA SAYA + ~❤✿¸.•*¨`*•..¸✿❤

ACCIDENT (2) AT HOME (3) BIRTHDAY (3) EDIT BLOG (7) GAMIN HILL (10) HANTARAN (2) HOLIDAY (5) IKATAN (13) IN LAW STORY (4) INFO SHARING (6) JAHAT (2) KISAH FAMILI (19) KISAH KAMI (18) KUCING (1) KURSUS (3) LYRICS (21) MENU (18) NATURE (2) NEW YEAR (3) PATRIOTIK (5) PETS (3) RAMADHAN (7) RAWATAN (2) RAYA (11) SAHABAT (12) SALOON (2) SHOPIN (10) TAKZIAH (1) TV (2) WAYANG (14) WORK PLACE (5)